I 2025 markerer vi et stort jubileum – det er 40 år siden vår konferanse ble arrangert for første gang. Gjennom fire tiår har vi vært en ledende møteplass for finans- og teknologisektoren, der fagpersoner og eksperter har delt kunnskap, diskutert de nyeste trendene, og formet fremtiden for bransjen.
Fra begynnelsen i 1985 har konferansen utviklet seg til å bli en av de mest betydningsfulle arenaene for å utforske hvordan teknologi, økonomi, sikkerhet og menneskelige behov samspiller i den raskt endrede verden vi lever i.
Årets konferanse vil derfor ikke bare se fremover, men også reflektere litt over hvordan vi sammen har navigert og løst endringene og utfordringene de siste 40 årene – fra digitaliseringens barndom til dagens høyteknologiske landskap.
Vi inviterer deg til å bli med på denne spesielle markeringen, der vi mest fokuserer på hva fremtiden kan og bør bringe for finans- og teknologisektoren, samtidig som vi feirer alt vi har oppnådd sammen.
Noen av smakebitene du kan glede deg til er blant annet tema som:
1. Tenker vi teknologi og økonomi før mennesket?
Utforsk de etiske, sosiale og teknologiske aspektene ved dagens digitaliserte finansverden.
2. Finansiell svindel: Social engineering med AI
Hvordan AI og digitalisering skaper nye svindelmetoder og hvilke forsvarsmekanismer som kan brukes.
3. Digitalt utenforskap
Hvordan teknologiske fremskritt skaper barrierer for ulike samfunnsgrupper, og løsninger for å sikre digital inkludering.
4. Regulatorer og regulatoriske endringer
Hvilke effekter vil nye regulatoriske rammeverk som PSD3 og Dora ha på finanssektoren?
5. Endringer i betalingsmetoder: Hvordan holde tritt med fremtidens løsninger
Fra kontaktløs betaling til mobile wallets – hvilke betalingsløsninger vil dominere fremover? Utforsk de største trendene og utfordringene næringslivet står overfor, og finn ut hvordan du kan tilpasse deg for å holde deg konkurransedyktig i et stadig mer digitalt marked.
Tir 5. – ons 6. mars 2024
Radisson Blu Royal Garden Hotel, Trondheim
Betalingsformidlingen i Norge har over mange år vært preget av et tett og godt samarbeide mellom bankene på områder der de ikke konkurrerer. Dette samarbeidet har resultert blant annet i tjenester som eFaktura, BankID, BankAxept og nå i senere tid Vipps.
EU jobber med klare planer for hvilke tjenester som trengs i bank og finansnæringen, og at det samtidig åpnes for at nye aktører skal komme inn gjennom stadige regulereringer. Men hvor kommer de nye aktørene inn i dette nasjonale samarbeidet og har bankene og leverandør av tjenestene skaffet seg posisjoner som er vanskelig å utfordre? Står det norske samarbeidet for fall eller står det sterkere enn noen gang?